Pályaorientáció és esélyegyenlőség

A Közösségorientált pedagógia projekt csapat (RRF-3.1.1-22-2022-00001) megtartotta az idei év utolsó két workshopját. Az alkalmakon a régiókban dolgozó folyamattanácsadók vettek részt.

bessenyei.mihaly
2024. november 27.

Október 16-án a 7-8. osztályos tanulók pályaorientációjával kapcsolatos módszertani eszközökön dolgozott az oktatás csapat Budapesten, a Befogadás házában. A workshop során a résztvevők önismeret fejlesztéssel, rezilienciával, szakmaismerettel, szakmaválasztással kapcsolatos segítő feladatokkal, eszközökkel ismerkedtek meg.

Ráhangolóként megnéztek egy kisfilmet Attiláról a lábait elvesztő kamionosról, aki a balesete után életét újra gondolva kitanulta a burkoló mesterséget, amit ma már profi szinten űz. A csapatok a kisfilm témáját feldolgozva gondolattérképet készítettek és felfűzték azt egy tanóra keretére (életpálya tervezés, megküzdési stratégiák). Ezt követően a résztvevők megismerkedtek az IKIGAI- A boldog és hosszú élet japán titka- módszertanával és a következőkre keresték a válaszokat egy kijelölt csapattag közreműködésével: Mi az, amit szeretsz? Mi az, amiben jó vagy? Mi az, amire a világnak szerinted szüksége van? Mi az, amiből meg tudsz élni? Ezekre válaszolva kirajzolódik egy közös halmaz, ami segíthet azt az érdeklődési kört megtalálni, ami örömöt is okoz és hivatásunk is lehet. A napot a csapat tulajdonságlicit gyakorlattal zárta.

A workshopokon kipróbált módszerek lényege, hogy a rendszeresen a közoktatási intézményekbe látogató folyamattanácsadók (FOTA-k) mindig friss ismeretekkel segíthessék az ott dolgozó pedagógusokat.

A november 25-i workshop pedig az előítéletek és esélyegyenlőségi kihívások kezelésének lehetőségeit járta körbe. A műhelyen résztvevő folyamattanácsadók először a sztereotípia, előítélet és a diszkrimináció fogalmait tisztázták közösen, majd a szegénységgel, romákkal kapcsolatos sztereotip jelenségeket azonosították, kategorizálták. Egy-egy játék erejéig előkerültek az integráció, szegregáció, inklúzió, kirekesztés fogalmai is. Sok-sok bizonytalanságra, nehéz megélésekre, ki nem mondott kérdésekre keresték közösen a válaszokat: milyen egyéni tapasztalataink vannak ebben a témában? Milyen kommunikációs stratégiáink vannak egy-egy helyzetben? Miért káros az előítélet, mivé növekedhet? Hogyan észleljük, ha akár önmagunkról vagy másokról előítéletesen gondolkodunk?

A megoldásokhoz, jó gyakorlatokhoz Ignácz Andrea tréner és Binder Mátyás a Magyar Máltai Iskola Alapítvány munkatársa segítette közelebb az oktatás csapatot.