Oktatás

Mert a tudás mindenkié

Adatlap

Oktatás

Mert a tudás mindenkié
Küldetés, cél
A Felzárkózó településeken dolgozó pedagógusok feladata a leghátrányosabb helyzetű családok gyermekeinek oktatása és fejlesztése.
Rövid leírás

Az eredményekhez a megszokottól eltérő módszerekre, türelemre, következetességre, és sokszor az iskolától el nem várható feladatvállalásra is szükség van…

A felzárkózó településeken dolgozó pedagógusok feladata a leghátrányosabb helyzetű családok gyermekeinek oktatása és fejlesztése. Ha az elmaradásukat figyelmen kívül hagyjuk, az már egészen kicsi korban kudarcélményeket, hosszabb távon pedig komoly iskolai lemorzsolódást eredményezhet. Ezeken a településeken nem elég megtartani az órákat, az eredményhez a megszokottól eltérő módszerekre, türelemre és következetességre, és sokszor az iskolától el nem várható feladatvállalásra is szükség van.

A gyerekek fejlődésbeli különbségét az átlagostól eltérő életkörülményeik határozzák meg. Amikor átlépik az óvoda küszöbét, hirtelen egészen más, tőlük idegen kultúrába érkeznek meg. Sok otthonban a padló döngölt, a szobában nincsenek színek, sem játék, sem mesekönyv. Egy óvoda vagy egy Biztos Kezdet Gyerekház pótolhatja ezeket a hiányosságokat, és csillapíthatja az ebből adódó hátrányokat, ám az iskolaérettséghez ez még nem elég. Az iskolában dolgozó pedagógusokat nem ilyen helyzetekre képezték és készítették fel, és egy telepi környezetből érkező gyermekkel való első órai találkozás, az ott kiütköző módszertani elmaradás megoldhatatlan feladatok elé állítja a tanítókat.

A Felzárkózó települések program során az iskolákban zajló munkát kíséréssel, kompetenciafejlesztéssel segítik. A Jelenlét Pontokon, gyerekházakban, tanodákban nemcsak pedagógiai tevékenység, hanem azt kiegészítő szociális munka is zajlik. Ily módon képesek vagyunk egyfajta védőhálót húzni a lemorzsolódás megelőzésére, erre pedig a településen élő gyerekeknek, és helyi pedagógusoknak egyaránt szükségük van. Deklarált cél, hogy egyetlen gyermeket se veszítsünk szem elől.

A kistelepüléseken dolgozó pedagógusok a városi iskolákhoz képest lényegesen kevesebb háttértámogatással, korlátozott lehetőségekkel és minimális eszközökkel rendelkeznek. Nehezített körülmények között, eltérő fejlődésű gyermekekkel dolgoznak, munkájuk eredménye gyakran nem egyértelmű. Nem csoda, hogy magukat sokszor egyedül hagyottnak, tehetetlennek érzik.

A feladat megerősíteni és segíteni őket, hogy a kiégést elkerüljék, motivációjukat megtartsák, és a mindennapos munka során tapasztalt űrt kitöltsék. A Felzárkózó települések program ehhez nem csak eszközöket ad, hanem szakmai segítséget is kínál. Az iskolákat felkereső szakemberek a helyi pedagógusoknak segítenek megtalálni az adott környezetben rejlő kiaknázatlan lehetőségeket, hogy az értékeikre, erősségeikre építsenek, megismerjenek jól bevált gyakorlatokat, vagy akár közösen találjanak megoldást az érintettek legégetőbb problémáira. Céljuk, hogy minél szélesebb körben megtapasztalhassák a gyakorlatban történő tanulás lehetőségeit, hisz az iskolát körülvevő környezetben rengeteg erőforrás rejlik. Így például az üzletben tartott matematika óra, az üzembe kihelyezett fizika óra, vagy a települést végigjáró földrajzóra mással össze nem hasonlítható módon motiválja a gyerekeket.

A műhelyiskolák az iskolai lemorzsolódás utáni állapotra reagálnak, az oktatásból kikopott, szakmával, képesítéssel nem rendelkező fiataloknak adnak második esélyt. A tanműhelyekben és helyi cégeknél szervezett oktatás során nem terhelik a fiatalokat a teljes tananyaggal, hanem engedik őket gyakorlatiasan tanulni, lépésről lépésre haladva készülnek fel a vizsgára. A gyakorlati képzés alatt mentorok segítik őket abban, hogy sikerélményeket éljenek át, ne adják fel idő előtt, és élni tudjanak a lehetőséggel, majd részszakmai képesítést szerezve kiléphessenek a munkaerőpiacra.

Fontos, hogy a telepeken élő gyerekek megismerjék a világ azon részét is, amit még nem láttak; megismerjenek városokat, szakmákat, lássanak zebrát, utazzanak villamoson, vagy egyszerűen csak lépjék át a településük határát. A Felzárkózó települések program lehetőséget ad nekik, hogy ugyanolyan esélyekkel indulhassanak az életben, mint mások.

Az MMSZ Iskola Alapítvány mint intézményfenntartó tevékenységei a Felzárkózó településeken

Közösségorientált pedagógia:

Minőségi és eredményes oktatáshoz való egyenlő hozzáférés biztosítása a hátrányos helyzetű térségekben tanuló vagy onnan származó tanulók számára 

A felzárkózó településeken élő gyerekek számára a korai iskolaelhagyás folyamatos és valós veszély. Az RRF Közösségorientált Pedagógia csapata a lemorzsolódás csökkentése és a továbbtanulás támogatása érdekében kifejezetten intézmény-gyerek-szülő egységben gondolkodik. Célunk, hogy a felzárkózó településeken élő fiatalok életében ne az általános iskolai ballagás, hanem a középiskolai szalagtűzés legyen a legnagyobb esemény. Az RRF Oktatás projektcsapata egy központi és egy régiós csapatból áll. Egyik a másik nélkül nem működik, folyamatosan egyeztetve, párhuzamosan tervezünk, hogy minél több gyereket juttassunk minőségi oktatáshoz.
A terepen dolgozó munkatársak 2024-ben 40 oktatási intézménnyel és a Jelenlét Pontokkal állnak folyamatos kapcsolatban.

Fókuszban a pedagógus

Ahhoz, hogy a felzárkózó településeken minőségibb legyen az oktatás, a pedagógusokat kell támogatnunk. Ők azok, akik a gyerekekkel töltik a mindennapokat, akik nyomon tudják követni a fejlődésüket és hatással tudnak rájuk lenni. Naprakésznek és felkészültnek kell lenniük, hogy a tanulókkal való munkájuk minősége is meghatványozódjon. Ezért módszertani ajánlásokkal, tudásátadással, fejlesztésekkel, ötletekkel, workshopokkal az oktatási intézményi élet egyik legfontosabb szereplőit, a pedagógusokat nem csak támogatjuk szakmailag és lelkileg, hanem tehermentesítjük is. Ha idővel a pedagógusok módszertani készleteibe beivódnak az általunk bevitt segédanyagok és szisztémák, akkor a jövőben projekttámogatásoktól függetlenül is fenntarthatók maradnak a fejlesztések, melyek előre lendítik a tanórai foglalkozásokat, az intézmények minőségi működését is.
Hisszük, hogy hosszan ható pozitív változást a hátrányos helyzetű településeken is csak minőségi tanulással, az ahhoz nyújtott lehetőségekkel, feltételekkel tudunk elérni.

100 intézmény, 100 cselekvési terv, többezer gyerek

Nem állunk meg a jelenlegi 40 intézménynél, hanem fokozatosan további 60 intézményt vonunk be a programba, így 2026 nyarára minimum 100 oktatási intézményben érjük el a pedagógusokat és közvetetten a gyerekeket is inkluzív iskolai programokkal. Hogy személyre szabott támogatást tudjunk nyújtani ezen a 40 településen, az oktatási diagnózisok alapján cselekvési terveket is készítettünk.
Tehát válaszokat keresünk és lehetőséget nyújtunk a települések oktatási, szociális problémáira, elakadásaira és erősségeikre.
A felzárkózó településeken dolgozó folyamattanácsadó kollégáink (FOTA-k) legfontosabb feladata, hogy a Fete településeken lévő oktatási intézményekkel legyenek folyamatos, aktív kapcsolatban. Heti rendszerességgel jelen vannak az összes régióban és az eddig elért intézmények életében, hogy:

  • kapcsolatot tartsanak az intézményekkel, a fenntartókkal, a Jelenlét Pontokkal és a központi szakmai csapattal, vezetőfejlesztési lehetőséget kínálnak az intézményvezetőknek, amely Csíkszentmihályi Mihály flow elméletét veszi alapul. A fejlesztés során online szimulációval és kiscsoportos coachinggal segítenek a vezetőknek abban, hogyan mozdíthatják előre intézményük és munkatársaik hatékonyságát.
  • kiterjesztett iskolai programokat tartsanak a pedagógusoknak, úgy, mint óvoda-iskola átmenetet segítő foglalkozásokat, logopédiai előkészítést, élménypedagógiai módszertant, felelős állattartást, agressziókezelést vagy önismereti-pályaorientációs tanórákat megalapozó ismereteket adjanak át az 1-8. évfolyamokban tanító pedagógusok számára.

A lemorzsolódást, hosszú távú iskolában maradást segítő pályaorientációs foglalkozásokat megtámogatva, 2024 első félévében a folyamattanácsadók közreműködésével 45 intézményben, 1010 7-8. osztályos gyerek vett részt a PractiWork pályaorientációs mérésen. A 2,5 órás digitális mérés során a gyerekek kognitív, matematikai, olvasási és finommotorikus képességeit mérte a program a feladatokon keresztül, hogy a végén egy kielemzett eredmény segítségével többféle szakmai területet kínáljon nekik személyre szabva.

Gyermekek nevelését-oktatását végző szakemberek módszertani támogatása:

Szakmai továbbképzések


A Helyreállítási és Ellenállóképességi Eszköz keretében vállalt, a Magyar Máltai Szeretetszolgálat Alapítvány, mint támogatást igénylő, és a Magyar Máltai Szeretetszolgálat Egyesület, mint konzorciumi tag által megvalósított RRF-3.1.1 -22-2022-00001 kódszámú „Közösségorientált pedagógia: Minőségi és eredményes oktatáshoz való egyenlő hozzáférés biztosítása a hátrányos helyzetű térségekben tanuló vagy onnan származó tanulók számára” elnevezésű projekt célja a felzárkózó településeken élő tanulók számára olyan támogató, pedagógiai, fizikai-tanulási környezet és intézményi körülmények kialakítása, amelyekkel javulhat a családi körülmények miatt hátrányból induló gyerekek iskolai eredményessége. Cél továbbá, hogy a középiskolákban tanulók eredményesen teljesítsék tanulmányaikat. A szakképzésből lemorzsolódó tanulók számára pedig olyan képzési forma és támogatás biztosítását tervezi a program, amely vagy segíti az iskolarendszerbe való visszaillesztést, vagy elősegíti a mielőbbi szakmaszerzést és munkába állást.   

Projekt azonosító száma: RRF-3.1.1-22-2022-00001 
Kedvezményezett neve: Magyar Máltai Szeretetszolgálat Alapítvány 
Projekt címe: Közösségorientált pedagógia: Minőségi és eredményes oktatáshoz való egyenlő hozzáférés biztosítása a hátrányos helyzetű térségekben tanuló vagy onnan származó tanulók számára  
Megvalósítás helyszíne: 1125 Budapest, Szarvas Gábor út 58-60. Emellett a projekt sajátosságából adódóan a fejlesztések célterületei a Felzárkózó települések programban résztvevő települések közül kerülnek kiválasztásra.  
A támogatás összege: 8 483 471 937 Ft 
Összköltség: 9 312 334 659 Ft 
A támogatás mértéke (%-ban): 100
A projekt tervezett befejezési dátuma: 2026.06.30. 
Konzorciumi partnerek(ek) neve: Magyar Máltai Szeretetszolgálat Egyesület 
A projekt megvalósításának kezdete: 2022.09.01. 
A projekt fizikai befejezésének határideje: 2026.06.30. 
Támogatja: A Helyreállítási és Ellenállóképességi Eszköz