Ezer gyermek pályaválasztását segítették a felzárkózó településeken

szilagyi.krisztian
2024. június 21.

Ötven hátrányos helyzetű kistelepülés iskoláiban több mint ezer hetedikes és nyolcadikos gyermek pályaválasztásához nyújtott támogatást a Felzárkózó Települések Program a most zárult, 2023/24-es tanévben, hogy a leszakadó térségekből érkező gyerekek középiskolai lemorzsolódását csökkentsék.

Az ország 300 legszegényebb településének felemelésére indított Felzárkózó Települések Program egyik kiemelt feladata az iskolai lemorzsolódás csökkentése. A kistelepülések általános iskoláiból kikerülő gyerekek az otthonuktól távol tudják csak folytatni tanulmányaikat, sokan azonban nehezen illeszkednek be a városi intézménybe, az idegen környezet, a magasabb követelmény és a távolság miatt gyakran már a kilencedik évfolyamot sem tudják befejezni.

 A Felzárkózó Települések Program részeként uniós támogatásból megvalósuló közösségorientált pedagógia program a hátrányos helyzetű gyermekeket tanító pedagógusoknak nyújt támogatást. A munkatársak a kistelepüléseken tréningeket, módszertani foglalkozásokat tartanak, segítenek gyakorlatias válaszokat találni nehezen kezelhető problémákra, megelőzni a kiégést. A pedagógiai munka támogatásával a program a falvakban élő gyerekek esélyeit növeli.

A 2023/24-es tanévben első alkalommal végeztek pályaorientációs mérést a felzárkózó településeken. Ötven iskola több mint ezer diákja vett részt a háromórás digitális teszten, amely számos képességet – többek között szövegolvasást, matematikát, logikát, memóriát, szem-kéz koordinációt – vizsgált, majd személyre szabott ajánlásokat tett arra, milyen irányban érdemes továbbtanulni. A gyerekek több mint 90 százalékánál egyértelműen meghatározható volt, milyen terület iránt mutat érdeklődést, és ezzel összefüggésben milyen típusú munkában érhet majd el sikereket. Az eredményeket a gyermekek családjai mellett a tanárok is megkapták, hogy a továbbtanulásról beszélgetve segítsenek megalapozott döntést hozni.

A pályaorientációs mérés az RRF-3.1.1-22-2022-00001 kódszámú Közösségorientált pedagógia: Minőségi és eredményes oktatáshoz való egyenlő hozzáférés biztosítása a hátrányos helyzetű térségekben tanuló vagy onnan származó tanulók számára elnevezésű projektből valósult meg.