Felére csökkent az elmúlt években a lemorzsolódók aránya a továbbtanuló máltai iskolások körében. Az odafigyelésnek és a mentorprogramoknak köszönhetően a nehéz körülmények között élő gyerekek közül is egyre többen vannak azok, akik nem csak elkezdik, hanem be is fejezik az általuk választott középiskolát.
„Tizennégy diák végez nálunk ebben a tanévben, és úgy tűnik, közülük mindenkit felvesznek oda, ahova szeretett volna menni” – mondja Nyírfalvi Melinda, a Tarnabodi Máltai Általános Iskola igazgatója, hozzátéve, a legtöbben szakiskolába jelentkeztek.
Az igazgató elmondása szerint akkor lesz különösen boldog, ha mindenki ott marad, ahova fölvették, mert „nagyon jó iskolákat választottak a végzősök”.
A tapasztalatok szerint rendszerint nem is azzal van a probléma, hogy a nyolcadikosok nem tanulnak tovább. „A többség, nagyságrendileg a 90 százalékuk elmegy valamilyen középiskolába, csak azzal szokott a gond lenni, hogy nem maradnak ott” – magyarázza Nyírfalvi Melinda. Hozzátéve, ezt elkerülendő, azzal próbálkoznak, hogy a Magyar Máltai Szeretetszolgálat tanodájában a középiskolásokkal is többet foglalkoznak a mentorok.
Ők egyfajta közvetítő szerepet töltenek be a középiskola és a család között és igyekeznek segíteni annak is, aki rossz jegyeket, vagy igazolatlan hiányzásokat szed be, továbbá annak is, akinek olyan eszközre van szüksége, amit nem tud megvenni. Segítség lehet az is, hogy a mentorok rendszeresen beszélgetnek a középiskolásokkal és megkérdezik tőlük, hogyan érzik magukat, hogyan sikerült beilleszkedniük, hogyan megy a tanulás. Nyírfalvi Melinda szerint így nagyon sok minden kiderülhet a gyerekekről. „Ha azt észlelik, hogy valakinél kicsit rezeg a léc, kicsit eltávolodik az iskolától, akkor talán még időben tudnak közbelépni” – tette hozzá.
Tarnabodon sok olyan program is indult a közelmúltban, ami a munka világával ismerteti meg a gyerekeket. „A gyerekek átjárnak a konyhára, segítenek a főzésben, vagy átmennek kertészkedni, a kertprogramunkban tanulhatnak az állattenyésztésről is. Megismerhetik a védőnő munkáját, a Biztos Kezdet Gyerekházban pedig a kisgyermekgondozást” – sorolja a lehetőségeket Nyírfalvi Melinda, hozzátéve, igyekeznek nekik minél több szakmát megmutatni, hátha kedvet kapnak hozzá, bár nem feltétlenül baj, ha egy 14 éves gyerek még nem tudja, hogy mit akar pontosan csinálni, a lényeg, hogy legalább az irány meglegyen.
A tarnabodi máltai iskolában igyekeznek minden olyan helyi lakost alkalmazni is, akinek sikerült leérettségiznie esetleg, vagy olyan szakmát szereznie, amivel jól boldogulhat az életben. „Így ők egyfajta fajta példaképként is szolgálhatnak a gyerekeknek” – hangsúlyozza Nyírfalvi Melinda, hozzátéve, a gyerekek számára a legmotiválóbb a pozitív példa.
Az odafigyelésnek van már látható eredménye is a máltai általános iskolákban: Tarnabodon például sikerült elérni, hogy 2018-hoz képest a felére csökkenjen a lemorzsolódók aránya. Gyulajon pedig 44 százalékról 15 százalékra csökkent azok száma, akik idő előtt abbahagyták az iskolát, míg Tiszaburán 28,5 százalékról 11 százalékra változott ez az arány a Máltai Iskola Alapítvány adatai szerint.
„A tiszabői Máltai Általános Iskolában sem a továbbtanulás okoz gondot, a nyolcadikos diákjaink közül mindenkit felvesznek valamelyik középiskolába, sokkal inkább a szakma, illetve az érettségi megszerzése jelent nehézséget – mondja Kubicsek Judit igazgató, hozzátéve, „már érezhető a javulás, megfeleződött a lemorzsolódási arány.” A legfrissebb adatok szerint míg 2018-ban a ballagók 53 százaléka lemorzsolódott, egy évvel később már „csak” 42 százalékuk, 2020-ban pedig 21 százalékuk. „Ezekből a számokból is az látszik, hogy egyre inkább felértékelődik a tudás, az iskolai végzettség szerepe” – mondja Kubicsek Judit, hozzátéve, a szülők is látják azt, hogy az egyik kitörési pont a tanulás.
Tiszabőn jelentősen nőtt az érettségizettek száma is. „Tíz éve még egyetlen érettségiző diákunk volt csupán, az elmúlt két évben viszont már 14 tanulónk kapott jutalmat azért, mert leérettségizett. És abból a 14-ből jelenleg már 8 itt dolgozik a helyi általános iskolában” – magyarázta az igazgató, hozzátéve, nagyon fontos, hogy felvegyék a helyi fiatalokat és az, hogy a hetedikesek, nyolcadikosok, illetve a szülők is lássák azt, hogy van értelme tanulni.
Az igazgató ígérete szerint a jövőben is minden segítséget megkapnak a helyi, érettségizett fiatalok ahhoz is, hogy főiskolán, egyetemen tanuljanak tovább.
A segítségre szükség is van, a máltai iskolákban ezért nem csak a tananyagot tanítják, hanem az iskolán kívül is odafigyelnek a gyerekekre. „Mi szociális munkát is végzünk, nagyon szoros a kapcsolatunk a családokkal. Igyekszünk helyben megoldani a felmerülő problémákat, ismerjük a szülőket, megbeszéljük velük, amit kell” – mondja Kubicsek Judit, hozzátéve, ez a közvetlen kapcsolat veszik el a középiskolában.
„Sokszor azt látom, hogy a szülőknek nagyon fontos, hogy a gyerekük jó legyen az iskolában, hogy odategye magát, de sokszor nem tudnak arról, hogy mi történik a középiskolában. Erre jelent megoldást a középiskolai mentorprogram. A mentorok csak a tiszabői, illetve a tiszaburai gyerekek iskolai életét felügyelik és segítik, illetve szoros kapcsolatban vannak a szülői házzal is. „Azt látom, hogy egyre több helyi fiatal akar tanulni, a szakma talán már egy alap dolog lesz, és most már egyre nagyobb számban végeznek lányok is, és már nem 16 évesen vállalnak először gyereket. A szülők és a közösség részéről is egyre inkább elvárás, hogy egy lány is szerezze meg a szakmát, és utána alapítson családot” – sorolja az elmúlt évek eredményét az igazgató. A fiúknál még nagyobbak az elvárások, már nem a szakma vagy az érettségi a végcél. „Most is van olyan helyi fiatalunk, aki főiskolára jár, és vannak olyanok, akik most adták be a jelentkezésüket főiskolára, és az emelt szintű érettségire készülnek. Mindez eddig nagyon távol volt Tiszabőtől, de a továbbtanulás és a bizonyítás már itt is a mindennapi élet része – fogalmazott Kubicsek Judit.
(Az írás alapjául szolgáló összeállítás a Mária Rádió Nyolcágú kereszt című műsorában hangzott el 2020. március 31-én.)
Pálmai Erika
Fotók: Kovács Bence, Majoros Árpád