Kis lépésekkel nagy célokért

A születés utáni első ezer nap meghatározó az ember életében. A Fókuszban a gyermek progam támogatásával a felzárkózó településeken tizennyolc mozgásfejlődést, idegrendszeriérést támogató szakember dolgozik azon, hogy minden újszülött egyenlő eséllyel vághasson neki az életnek.

bessenyei.mihaly
2023. október 10.

Egy kisgyermek érkezése a család számára mindig nagy kihívást, változást jelent, egy elsőszülöttnél pedig merőben új feladatokat, addig ismeretlen élethelyzeteket teremt. Az anyává válás részben ösztönös, részben tanult minták alapján alakul ki, ám mindenkinek jól jön ehhez a segítség. Az Első 1000 nap programban dolgozó, a kora gyermekkori mozgásfejlődést támogató szakembereinek feladata, hogy e kezdeti időszakon átsegítse a kismamákat, és tanácsokkal, támogató jelenléttel biztosítsa az újszülött egészséges fejlődését. Az általuk mutatott mozgásos gyakorlatok a szülő-gyermek kapcsolatra épülnek, és az idegrendszer fejlesztése mellett a kötődést is erősítik.

Az Első 1000 nap program gördülékeny működését a családmentor-mozgásfejlesztő-védőnő hármasság biztosítja: a családmentor jelenlétével és rendszeres családlátogatással, a mozgásfejlesztő személyre szabott szaktanácsadással, a védőnő pedig hivatalos segítséggel és a komolyabb egészségügyi beavatkozást igénylő feladatok elvégzésével járul hozzá a gyermekek egészséges fejlődéséhez.

A mozgásfejlesztő szakemberek feladata a rossz gyermeknevelési beidegződések kijavítása, a gyermekek egészséges mozgás-, és idegrendszer érésének a támogatása. A baba-mama klubok mellett a szakemberek folyamatosan látogatják a családokat, átfogó képpel rendelkeznek az újszülött környezetéről, és így ahhoz idomuló tanácsokkal szolgálhatnak. Legfontosabb feladatuk a szülő felvilágosítása és tanítása gyermekük egészséges fejlődése érdekében. Megmutatják a helyes gyakorlatokat, és kiküszöbölik a megszokásból, rossz mintából fakadó hibákat, beidegződéseket. Elmondják, hogy miért lehet káros a túl hosszú ideig tartó karontartás, és hogy az elengedés igenis a gyerek javára szolgál; hogy a folyamatosan puha ágyra fektetés helyett hasznosabb a mozgást jobban segítő szőnyegre helyezés; hogy a babykomp elhagyása, az idő előtti két lábra állítás, felültetés helyett a gyermek saját ütemű fejlődése a jobb; hogy a mobiltelefonos, tévés mesenézés helyett a meseolvasás, mesélés sokkal többet jelent.

Ahhoz, hogy ezek a tanácsok célba érjenek, először a közös hangot kell megtalálni az anyukákkal, a bizalom kialakulása nagyban felgyorsítja a segítség és tanácsok elfogadását, amelynek nyertese a kisbaba, aki így jobb eséllyel tud elindulni az életben.


Óriási segítség a legkisebbeknek

A Jelenlét Pont játszószobájában szőnyegek, tatami és egy, még kívülről is izgalmasnak tűnő mászó henger, rajtuk, bennük, körülöttük pedig tucatnyi gyerek játszik, kúszik, mászik, fedezi fel a világot. A szerteszét guruló puha golyók alapján pedig az is biztos, hogy valaki már belevetette magát a labdafürdőbe is. Az anyukák tyúkanyókként üldögélnek egy sarokpadon, és trécselve nézik, ahogy a gyerekeik felszabadultan, boldogan töltik ki a játszószoba minden négyzetméterét – a Bihar vármegyei Bojton javában tart a baba-mama klub, ahol a családmentorok és mozgásfejlesztők oldott, közvetlen formában találkoznak a helyi kismamákkal és gyermekeikkel.

Játékos „bemelegítéssel” kezdődik a program, ez alatt Molnár- Burgond Bettina mozgásfejlesztő ide-oda reppen a gyerekek között: „mutasd, hogyan dobod ide a labdát nekem. Na, ide kúszol hozzám?” Ha mindent rendben talál, fordul is át egy másik kicsihez. Ahol szükséges, ott hosszabban marad a gyerekkel, kipróbálnak együtt több játékos feladatot, és közben az anyukának is feltesz pár kérdést: „mennyit hagyják hason feküdni naponta? Felszokta húzni magát? Hogy alszik napközben?” A válaszra újabb kérdések következnek, majd néhány jótanács: „hagyják egyedül felállni, majd lecsüccseni. Azzal, hogy feláll a gyerek és visszahuppan a fenekére, erősödik a lába. Feláll-leül-feláll-leül, csak bátran.” Apróságok, amik messzire vezetnek. Bettina hangja kedves, barátságos, megnyugtató. Érezni, hogy jót akar. Soha nem kioktató, a legtöbbször példákon mutatja be az anyukáknak, mi lenne a gyereknek a legjobb, mit érdemes máshogy csinálni. Gyakorló édesanyaként sokszor saját példákat hoz, így a javaslatait személyes történetekbe ágyazva adja át. A csoportos foglalkozás során a nagyobbak a talpukkal, a kisebbek a kezükkel tapossák az érzékelő korongokat, egymás után másznak fel a bordásfalra majd ugranak le a puha tatamira. Bettina labdákat passzol a nagyobbaknak: „ki tudja visszadobni balkézzel? És fél lábon?” Ezek a gyakorlatok a külső szemlélő számára egyszerű játékoknak tűnhetnek, de a látszat csalóka: a feladatsort egy gyermekneurológusokból, pszichológusokból és szociális munkásokból álló, kora gyermekkori fejlődésre szakosodott csapat állította össze, és minden gyakorlatnak fontos funkciója van. Segítenek kiszűrni a problémákat, rendszeres gyakorlásuk támogatja az idegrendszer fejlődését és fejleszti a mozgáskészséget. És nem utolsó sorban, még élvezetesek is, amit a gyerekek mosolygós arca pontosan vissza is tükröz.

A programelem az EFOP-1.4.5-20-2020-00001 Fókuszban a gyermek program támogatásával valósul meg.