Egyetlen gyermeket se veszítsünk szem elől – a Felzárkózó települések program deklarált céljának megfelelően kiemelten fontos, hogy a felzárkózó településeken élő gyerekek le tudják dolgozni az otthonról hozott szociális, kulturális hátrányokat. A települési környezet, a kedvezőtlen lakhatási feltételek, a szülők aluliskolázottsága, valamint az optimális mozgásfejlődéshez és tanuláshoz szükséges körülmények hiánya miatt a gyerekek többségénél már óvodáskorra felhalmozódnak azok a hátrányok, amelyek az iskolai életút során fokozódó tanulási és/vagy viselkedési problémákhoz vezethetnek. A Magyar Máltai Szeretetszolgálat Iskola Alapítvány (a továbbiakban Alapítvány) köznevelési intézmények fenntartójaként 2001-ban azzal a céllal jött létre, hogy segítsen ezen hátrányok ledolgozásában annak érdekében, hogy valódi hatással tudjon lenni a felzárkózó településeken élő gyerekek iskolai előmenetelére.
Az Alapítvány – amelynek fenntartásában mini bölcsődék, óvodák, általános és fejlesztő iskolák valamint szakképző intézmények vannak – a gyakorlatban is támogató, segítő fenntartóként működik, intenzíven igyekszik jelen lenni az intézményei életében. Saját szakemberein – egy pedagógiai, szakmai csoporton – keresztül, napi szinten szoros kapcsolatban van az intézmények vezetőivel, pedagógusaival, akikkel közösen igyekeznek megoldásokat kidolgozni a felmerülő problémákra. Az Alapítvány nem írja elő pontosan, mit hogyan kell csinálni, hanem csak ajánlásokat és elvárásokat fogalmaz meg az intézmények számára. Arról, hogy az adott elvárást hogyan érik el az óvodák és az iskolák, saját hatáskörben dönthetnek.

Az Alapítvány 2019 tavaszától részt vesz a „Felzárkózó települések” program megvalósításában – elsősorban azokon a településeken, ahol köznevelési intézményeket tart fent. Ezekben pedig fokozott figyelem irányul a szociális kompetencia fejlesztésére, az alapkompetenciák fejlesztésére – írás, olvasás, szövegértés –, az infokommunikációs technológiák alkalmazására. Az Alapítvány nem csak felszereli az intézményeket laptopokkal, wifivel és egyéb eszközökkel, a gyerekek használják is ezeket az eszközöket. A negyedik kiemelten fontos terület, az oktatásszervezés. A magyar köznevelési rendszer sokkal nagyobb teret ad az intézményeknek, mint amekkorával általában élnek az iskolák, lehetőség van a projektmódszerre, valamint az egyéni óraszervezésre, órarendekre, időbeosztásra, a terek alakítására. Az Alapítvány ezeket a határokat a pedagógusokkal együttműködve feszegeti annak alapján, ami a legjobb a gyerekeknek. Óvodában és alsó tagozaton rendkívül nagy hangsúlyt fektetnek a máltai intézményekben a mozgásfejlesztésre; mert a gyerekek nagy része komoly lemaradásban van korához képest, ezért a mozgás által az idegrendszert is fejlesztik, mely a későbbiekben segíti a tanulást.
Az Alapítvány által fenntartott középiskolákban az elsők között kezdték el a műhelyiskolákat, ami a tizenhat év fölötti, középiskolákból lemorzsolódott gyerekeknek jelent második esélyt. A középiskoláiban is arra törekszik az Alapítvány, hogy a módszereket a gyerekek elvárásaihoz, motivációihoz igazítsák.
Néhány példa a pedagógiai innovációra:
- Kreatív, teljesen újszerű oktatásszervezés, rugalmas tanulási utak (Tarnabod, Gyöngyös, Devecser, Óbuda)
- Közösségfejlesztés új módszerei – osztályuzsonna szülői értekezlet helyett, Anyatigris Klub
- Motivációs pontrendszer a diákoknak
- Helyi értékű együttműködések FETE-településeken
- Projekt szemléletű oktatás a szakképző iskolákban

A MMSZ Iskola Alapítvány az alábbi FETE településeken tart fenn iskolákat, óvodákat:
Tarnabod: Máltai Óvoda és Általános Iskola – 2011-től
Gyulaj: MMSZ Galló József Általános Iskola és Magoncka Óvoda – 2015-től
Tiszabő: MMSZ Tiszabői Általános Iskola – 2016-tól, valamint az MMSZ Tiszabői Margaréta Óvoda – 2020-tól
Tiszabura: MMSZ Tiszaburai Általános Iskola, valamint az MMSZ Tiszaburai Óvoda – 2016-tól
Nyírpilis: MMSZ Balázs János Általános Iskola és Óvoda – 2020-tól
Zalakomár: MMSZ Zalakomári Óvoda – 2021-től
Csörög: MMSZ Csörögi Csiri-Biri Óvoda és Bölcsőde – 2021-től
Sajókaza: MMSZ Sajókazai Balassi Bálint Általános iskola – 2023-tól
A felsorolt intézményekben végzett nevelést-oktatást támogató tevékenységeken túl az alapítvány pedagógiai-szakmai csapatának munkatársai aktívan részt vesznek más településeken működő FETE-programok megvalósításában is.
Műhelyiskola program
Műhelyiskola program célja piacképes részszakmához juttatni a hagyományos oktatási rendszerből kieső fiatalokat. Az alapítvány egyike annak a két szervezetnek, amely kísérleti jelleggel elindította az új típusú képzést (Gyöngyösön pincér- és szakácssegéd, Tiszaburán lakástextil-készítő és famegmunkáló területen). Célunk, hogy a jövőben még több, a hagyományos oktatási rendszerből kieső fiatalnak adhassunk második esélyt ezzel a módszerrel: 2021. ősztől, már nem projekt keretei között indult műhelyiskolai csoport Gyöngyösön, Tanrabodon és Dombóváron. A Magyar Máltai Szeretetszolgálat Iskola Alapítvány eddigi tapasztalatai alapján a műhelyiskola hatékony és hiánypótló lehetőség a korábban már lemorzsolódott tanulók esélyeinek javítására.





Szervezeti adatok
Magyar Máltai Szeretetszolgálat Iskola Alapítvány
1033 Budapest, Miklós utca 32.
képviseli: Thaisz Miklós kuratóriumi elnök
honlap: http://maltaiiskola.hu/
Kapcsolódó hírek

Bővül a felzárkózási program
Kertművelés, tudásátadás és közösségépítés Fulókércsen
Új épülettel bővült a Tiszaburai Általános Iskola
A felzárkózás lépései
Átfogó program Magyarország 300 leghátrányosabb helyzetű településének felzárkóztatására