Deprecated: Elementor\DB::is_built_with_elementor funkció használata nem ajánlott 3.2.0 verziótól kezdődően. Plugin::$instance->documents->get( $post_id )->is_built_with_elementor() használata javasolt helyette. in /home/fetehuhv/public_html/wp-includes/functions.php on line 5379

Oktatás

A Felzárkózó településeken dolgozó pedagógusok feladata a leghátrányosabb helyzetű családok gyermekeinek oktatása és fejlesztése. Ha az elmaradásukat figyelmen kívül hagyjuk, az már egészen kicsi korban kudarcélményeket, hosszabb távon pedig komoly iskolai lemorzsolódást eredményezhet. Ezeken a településeken nem elég megtartani az órákat, az eredményhez a megszokottól eltérő módszerekre, türelemre és következetességre, és sokszor az iskolától el nem várható feladatvállalásra is szükség van.

A gyerekek fejlődésbeli különbségét az átlagostól eltérő életkörülményeik határozzák meg. Amikor átlépik az óvoda küszöbét, hirtelen egészen más, tőlük idegen kultúrába érkeznek meg. Otthon a padló döngölt, a szobában nincsenek színek, sem játék, sem mesekönyv. Egy óvoda, vagy egy Biztos Kezdet Gyerekház pótolhatja ezeket a hiányosságokat, s csillapíthatja az ebből adódó hátrányokat, ám az iskolaérettséghez ez még nem elég. Az iskolában dolgozó pedagógusokat nem ilyen helyzetekre képezték és készítették fel, s egy telepi környezetből érkező gyermekkel való első órai találkozás, az ott kiütköző módszertani elmaradás megoldhatatlan feladatok elé állítja a tanítókat.

A Felzárkózó települések program során az iskolákban zajló munkát kíséréssel, kompetenciafejlesztéssel segítjük. A Jelenlét Pontokon, gyerekházakban, tanodákban nemcsak pedagógiai tevékenység, hanem azt kiegészítő szociális munka is zajlik. Ily módon képesek vagyunk egyfajta védőhálót húzni a lemorzsolódás megelőzésére, erre pedig a településen élő gyerekeknek, és helyi pedagógusoknak egyaránt szükségük van. Deklarált cél, hogy egyetlen gyermeket se veszítsünk szem elől.

A kistelepüléseken dolgozó pedagógusok a városi iskolákhoz képest lényegesen kevesebb háttértámogatással, korlátozott lehetőségekkel és minimális eszközökkel rendelkeznek. Nehezített körülmények között, eltérő fejlődésű gyermekekkel dolgoznak, munkájuk eredménye gyakran nem egyértelmű. Nem csoda, hogy magukat sokszor egyedül hagyottnak, tehetetlennek érzik. A feladat megerősíteni és segíteni őket, hogy a kiégést elkerüljék, motivációjukat megtartsák, és a mindennapos munka során tapasztalt űrt kitöltsék. A Felzárkózó települések program ehhez nem csak eszközöket ad, hanem szakmai segítséget is kínál. Az iskolákat felkereső szakemberek a helyi pedagógusoknak segítenek megtalálni az adott környezetben rejlő kiaknázatlan lehetőségeket, hogy az értékeikre, erősségeikre építsenek, megismerjenek jól bevált gyakorlatokat, vagy akár közösen találjanak megoldást az érintettek legégetőbb problémáira. Céljuk, hogy minél szélesebb körben megtapasztalhassák a gyakorlatban történő tanulás lehetőségeit, hisz az iskolát körülvevő környezetben rengeteg erőforrás rejlik. Így például az üzletben tartott matematika óra, az üzembe kihelyezett fizika óra, vagy a települést végigjáró földrajzóra mással nem hasonlítható módon motiválja a gyerekeket.

A műhelyiskolák az iskolai lemorzsolódás utáni állapotra reagálnak, az oktatásból kikopott, szakmával, képesítéssel nem rendelkező fiataloknak ad második esélyt. A tanműhelyekben és helyi cégekben szervezett oktatás során nem terhelik a fiatalokat a teljes tananyaggal, hanem engedik őket gyakorlatiasan tanulni, lépésről lépésre haladva készülnek fel a vizsgára. A gyakorlati képzés ideje alatt mentorok segítik őket abban, hogy sikerélményeket éljenek át, ne adják fel idő előtt és élni tudjanak a lehetőséggel, majd rész szakmai képesítést szerezve kiléphessenek a munkaerőpiacra.

Fontos, hogy a telepeken élő gyerekek megismerjék a világ azon részét is, amit még nem láttak; megismerjenek városokat, szakmákat, lássanak zebrát, utazzanak villamoson, vagy egyszerűen csak lépjék át a településük határát. A Felzárkózó települések programunk lehetőséget ad nekik, hogy ugyanolyan esélyekkel indulhassanak, mint mások.